keskiviikko 18. heinäkuuta 2012

"I am sailing"

Viikko purjehtimassa hurahti vauhdilla. Säät olivat paremmat kuin piti, mutta tuuli väärästä suunnasta, joten mentiin aika paljon moottoreilla. Pari kertaa saatiin sentään purjeetkin auki. Tällä kertaa lähdettiin liikkeelle Espoosta ja päädyttiin Hankoon. Vanhempani jatkoivat vielä matkaa Turun saaristoon ja Ahvenanmaalle. Olisi ollut ihana jatkaa vielä matkaa pidempäänkin. Ensimmäinen venematka oli lyhyt, Suvisaaristosta Herröhön. Oli jo myöhä kun pääsimme liikkeelle, ja päätimme että on järkevämpää jäädä Herröhön kuin väsyneenä jatkaa matkaa eteenpäin. Viime vuoden blogipostauksen venereissusta voi lukea täältä. Tällä kertaa ei niin monessa vierasvenesatamassa pysähdytty, vaan matkasimme seuraavan reitin: Herrö-Inkoo-Tammisaari-Hanko Itäsatama.

Penny "Tähystäjä" Keränen ei lepää edes lomalla
Stora Herrö

Stora Herrö kuuluu Espoon retkeilysaariin. Saareen pääsee kesäisin myös reittiveneellä. Laituri on hyvässä kunnossa, poijuja löytyi 5-7 kpl. Saaressa on keittokatos, pöytiä ja ulkohuussi. Lisäksi löytyy telttailupaikkaa ja lintutorni, sekä upeat kalliot. Stora Herrössä oli todella rauhallista ja Penny nautti suunnattomasti kun pääsi vipeltämään metsään. Stora Herröstä lähtiessämme tuuli 13 m/s, pikkuisen oli haastava lähtö, hetkeä aikaisemmin satamaan tullut purkkari rysäytti sen verran vauhdilla laituriin, että otimme varman päälle lähdön ja pääsimmekin sujuvasti liikkeelle. Herröstä Ålöhön matkalla näimme hylkeen! Hylje tupsahti veden pinnan alta keskelle väylää ja katseli meitä, pulahti taas veteen ja tuli muutaman kerran vielä pintaan. En ole ennen nähnyt hyljettä luonnossa, joten hylkeen kohtaaminen jäi reissun yhdeksi kohokohdaksi!

Kaunis maksaruoho ilta-auringossa

Kunnon laivakoira tähystää myös merenpohjan

Kolme tähystäjää, kaksi tähystää mastoa ja yksi varmuuden vuoksi laituria
Ålö

Ålö on isäni työpaikan saari Inkoon saaristossa. Ålössä olemme viettäneet kesäpäiviä aikaisemminkin, ja saaren ehdottomiksi plussiksi pitää sanoa, että saari on suuri, siellä keksii paljon tekemistä, kalastusta, marjastusta, sienestystä ja iltaisin lomailijat kerääntyvät saunalle. Saunalla kerrotaan, kuinka paljon kanttarelleja kukakin on kerännyt ja kaikki varovat paljastamasta, mistä omat sienet on poimittu. Illalla saaressa vapaana olevat lampaat tulevat saunan rantaan heinää syömään, rohkeimmat kävivät jopa terassilla asti :)

Maailman paras iltapala - lettuja ja metsämansikoita!

"Jos edes ihan pienen palan lettua saisin? Pliiiis?"

Kanttarellisaalis salaisesta sienipaikasta
Tammisaari

Pysähdyimme yhdeksi yöksi Tammisaaressa aivan sisäväylän varressa perhetuttujen mökkilaituriin. Mökki oli aivan ihana, saunassa todella hyvät löylyt, mutta huhhhhhuh mikä määrä punkkeja! Päädyttiin lopulta ulkoilemaan Pennyn kanssa rantakallioilla, niin paljon pieni valkoinen keräsi punkkeja niskaansa - onneksi vain kaksi ehti kiinnittyä. Aamulla lähdimme kovassa tuulessa jatkamaan matkaa kohti Hankoa.

Kapealla Hangon väylällä
Hanko Itäsatama

Viime kesänä Hangossa yövyimme Itäsataman Itämerenportissa. Koska Itämerenportti on hieman hankala koiran kannalta, valitsimme tällä kertaa sellaisen laiturin, josta pääsi suoraan maihin ilman lauttayhteyttä. Pelkäsimme, että rannan baarista möykkä kuuluisi läpi yön veneeseen, mutta tuuli onneksi myötäisesti, joten mitään ääniä ei veneeseen asti kuulunut. Itäsataman vessat (sisävessat, halleluja!) ja saunat ovat siistit ja palvelut lähellä ruokakauppaa lukuunottamatta. Tällä kertaa löysimme Hangosta aivan ihanan kahvilan, suosittelen lämpimästi! Kahvila on nimeltään Alans Café, ja sijaitsee osoitteessa Raatihuoneentori 4. Itsetehtyjä kakkuja ja piirakoita hintaan 1,50€ pala, samassa rakennuksessa käsityökauppa, antikvariaatti ja ihastuttava Ditt och Datt vanhan tavaran kauppa. Seuraavana päivänä pakkasimme tavarat, kävelimme rautatieasemalle ja hurautimme takaisin Espooseen. Ensi kesänä sitten taas...

Baywatch

Ditt och Datt

Alans Café

Itäsatamassa keräämässä "onks se pentu!" -kommentteja...